Monday, March 3, 2008

Kedai Halal Di Pasar Usachevsky

Assalamualaikum wbt

Dalam Nawaitu yang lalu, isu halal, haram dan syubhah dalam pemilihan makanan kita di sini telah dibincangkan. Semoga dengan perbincangan itu dan kaedah atau jalan keluar yang boleh digunakan sebagai garis panduan untuk membeli makanan yang dibincangkan dalam isu tersebut dapat membantu kita semua.

Tengahari tadi, ketika pulang dari Dekanat, saya telah disapa oleh seorang muslim di dalam Pasar Dalam (rinak bertutup). Dia membawa saya ke kedainya yang sedang membuat promosi. Baru hari ini beroperasi. KEDAI HALAL. Menjual segala jenis daging halal dari masjid, ayam halal yang segar dan dalam masa seminggu, ayam golek (kuri gril) juga akan mula dijual. Wanita tersebut menunjukkan saya sijil sah halal yang diperakui. Pekerja-pekerjanya semua bertudung dan mereka sangat mengharapkan KEDAI HALAL ini menjadi pilihan warga muslim yang bermastautin di Hostel Spartivnaya House No. 16. Wanita itu juga bertanyakan saya tentang organisasi yang menjaga kebajikan muslim di sini bagi pelajar-pelajar Malaysia. Dia tidak salah orang. Saya dengan gembira menerangkan tentang PPIM. Wanita itu menerangkan andai dipertengahan musim bunga ini ada rehlah bersama masjid, dia akan memaklumkan kepada kita semua.

Di bawah ini plan yang tepat ke KEDAI HALAL ini. Harganya standard harga di masjid. Sekarang kita telah punya alternatif kedai yang 100% halal yang berhampiran dengan kita. Jadi, berfikirlah dengan bijak. Mari kita memilih kedai ini sebagai sumber barangan halal kita di samping dapat membantu ekonomi orang Islam sendiri. Jika ada sebarang pertanyaan, boleh disuarakan di ruangan komen. [Klik imej untuk paparan yang lebih besar]




Wallahu a'lam
-KS-

5 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah.

yayness!!!!

Sarah Mohd Shukor said...

tu la kan.. best je rasa sbb dh senang nk beli. takyah gi jauh2 :)

Mommy Lyna said...

alhamdulillah. akhirnya jumpa gak kedai halal nun di sana :D

mohd.firdaus said...

wow..

kurigrill + nasik putih + kicap + sos

= pergh..

Anonymous said...

erk.. boleh le aku shopping kt sana nanti ek?

kalau aku gi moscow le. :)